На този интересен коментар на Теодор Михайлов, съдържащ официалните данни за акциза, ДДС и цените на горивата в Европа, попаднах днес във Фейсбук:
„Ето как се образува цената на горивата в различните държави. Във всички е цена+акциз+ДДС. Защо в България е толкова висока цената, акцизът нисък, 20% ДДС и накрая много скъпи горива към всички нас. Имаме рафинерия, Лукойл си имат пристанище, работната ръка е слабо платена и въпреки всичко крайната цена е по-висока от почти всички държави в ЕС. Този път няма да сравнявам заплатите, за да не става твърде депресиращо.
Цена на дизел в Австрия – 0,322 евро
Цена на дизел в България – 0,515 евро
Акциз в Австрия – 0,425 евро
Акциз в България – 0,330 евро
ДДС в Австрия – 0,149 евро
ДДС в България – 0, 169 евро
Крайна цена за литър дизел в Австрия – 0,896 евро
Крайна цена за литър дизел в България – 1,014 евро

В хазната на Австрия от акциз и ДДС влизат общо 0,574 евро на литър
Цена на дизел в Австрия – 0,322 евро
Цена на дизел в България – 0,515 евро
Акциз в Австрия – 0,425 евро
Акциз в България – 0,330 евро
ДДС в Австрия – 0,149 евро
ДДС в България – 0, 169 евро
Крайна цена за литър дизел в Австрия – 0,896 евро
Крайна цена за литър дизел в България – 1,014 евро

В хазната на Австрия от акциз и ДДС влизат общо 0,574 евро на литър
В хазната на България от акциз и ДДС влизат общо 0,499 евро на литър
Какво излиза? В бюджета на Австрия от акциз и ДДС влизат повече пари, отколкото в България, но цената на литър си остава по-ниска. За качеството изобщо да не отваряме дума, че ще стане мътна и кървава.
П.П. Много ще помоля да не ме съветвате да започна да внасям евтино гориво, щото нямам такива намерения, а да коментирате цифрите. Мерси!“
Ние само можем да посъветваме г-н Михайлов да не внася по-евтин бензин, защото няма къде да го съхранява. Всички данъчни складове за горива са собственост на Лукойл, а министерството на финансите дори отказва да предостави официална информация, та се наложи да се заведе дело по тази причина.
Един търговец на горива ми поясни защо е така.
Преди години, не знам можеби 7-8 г., Лукойл предложил на ОМВ, Шел и всички продажани маймуни, да ги зарежда на 100% само с лук ойлско гориво, да не се налага да внасят те от вън и минимални продажни цени. Тоест другите да се водят от Лук ойл, като Лук ойл ще и продава на едро много евтино горивото и ще им прави големи отстъпки. И така всички търговци са доволни, лук ойл също. Последната фирма която влезе в схемата е Ромпетрол. Първъначално внасяха своя нафта, но в последствие Лукойл им направи оферта, той да зарежда техните бензиностанции, а Ромпетрол ще зарежда бензиностанциите на Лук ойл в Румъния.
Факти които не могат да се отрекат:
1. В България няма гориво което не е лук ойлско, дори и това на Шел и ОМВ. Така че няма значение от къде зареждате
2. Ако някой от Вас зареди в чужбина, ще види че разхода ще му падне с 1-2 литра и колата ще се движи по добре. Вече сме го тествали.
3. Цената на дизела без данъци е най висок при нас. Изключение прави само Малта.
4. Не е тайна че Лук ойл изнася 50% от горивото си на офшорни фирми. При износ няма ДДС и Акциз. Но няма „водомерили горивомер“ на изхода, Ваньо Танов не успя, така че изнася ли ги реално не знам, на документи явно изнася. А какво правят това гориво офшорните островни зони – не знам.
5. Нещата няма да се променят скоро, ще се дои до дупка.
Бойко мълчи не коментира, вече се чуват подкрепящи тезата коментари, последно от Трайчо Трайков.
Сегашната власт доказва е във схемата с нафтата, явно вземат солидни комисионни.