В ясни слънчеви и безветрени дни въздухът в София се вижда. Или по-точно – онова, което приемаме за въздух, но всъщност е смес от изгорели газове и прахоляк.

Снимката е направена от полите на Витоша на 19 октомври, малко след 9.00 ч., когато вече 2 часа има интензивен трафик. Силуетът на Стара планина не се забелязва. Но ясно видима е кафявата пелена, причинена от изгорели газове и прахоляк, вдигнат от интензивния трафик за 2 часа.3

На снимките, направени предния ден в по-ранен час (около 8.00 ч.), все още се вижда силуетът на Стара планина:4

5

Това е онази смес от отровни, изгорели газове и прахоляк, която дишаме всички ние, включително и децата на София.

София и особено „престижната“ част в южните квартали, се превърна в строителна площадка, из която пълзи целодневно тежка строителна техника – бетоновози, кранове, камиони, багери, самосвали. Те бълват огромни количества изгорели газове. Строителни фирми, които строят обекти за десетки милиони лева, работят с допотопна, остаряла техника и камиони, които едва ли са чували за катализатор, а дори и да са имали, отдавна е избушен.

Мерките трябва да са драстични, най-вече нормативни, включително  създаване и упълномощаване от закона на специални екипи, които да имат право да спират автомобили и камиони в движение и да замерват нивото на изгорели газове и при констатиране на такива, да бъдат сваляни номера и извеждани от движение. Естествено, с предвиден разумен срок за осведомяване и време за реакция от всички нас, най-вече – предвиждане и заделяне на средства.

Паралелно с това из града ни пълзят стотици хиляди смърдящи дизеляци. Като човек, който управлява 19 годишен смрадлив дизеляк, много добре знам какво излиза от ауспуха му, макар да минава успешно прегледа за изгорели газове. Това просто означава, че критериите са НИКАКВИ. (Е, понеже имам алтернатива, предпочитам да шофирам нова кола, която има Euro 6, а стария дизеляк чака нов катализатор).

За сравнение – по стандарта Euro 1 от 1992 г. за дизелови автомобили, допустимите норми за въглероден оксид са 2.72 g/km, а днес по Euro 6 допустимата норма за тежкотоварни камиони е по-ниска – 1,5 g/km. Така е и с токсичните въглеводороди, азотни оксиди и фини прахови частици.

Малоумното презастрояване, което допуснаха няколко поредни кмета, общински съвета и главни архитекти, продължава. Продължава и със занижаване на критериите. Дори в квартали като Бояна намалиха нормативно изискуемата зелена площ и днес  само 15 % от терена трябва да е залесена с висока растителност, като допустимата площ за застрояване е 70%. Така в полите на Витоша изникват един след друг още и още бетонни кютуци, в чийто ъгъл на двора има едно хилаво дръвче, което имитира 15%. Факт.

Алчността на строителните фирми, често управлявани от хора, свързани с общински съветници, кметове и политическата мафия, няма да се свърши. Всъщност в час пик основните трасета на придвижване от и към Симеоново, Бояна, Драгалевци се превръщат в километрови колони от пълзящи двигатели, които бълват изгорели газове. Този поток преминава през жилищни квартали като Борово, Бъкстон, Бели Брези, Витоша, Павлово,  Манастирски ливади и т.н., които вече са така презастроени, че моя позната, която преди време живееше там, ми сподели, как се страхува вечер, когато седне да вечеря, комшията да не се пресегне през улицата и да си набоде нейната пържола.

Всъщност алчността се провокира и от занижените критерии на търсенето, защото хиляди хора са склонни да плащат над 100 000 евро за да живеят в кутийка, край която пълзят димящи кимизарници, а гледката включва завесите на отсрещната кооперация и прострени кюлоти.

Град, който трови децата си. Това е София и ние всички дружно го превръщаме в газова камера. С безхаберието си, с алчността си. Неслучайно София е на едно от първите места в Европа по респираторни заболявания на деца.

Не ми обяснявайте, че човек, който кара кола в София е беден. Щом имаш днес 20 лева да сложиш на кимизарника, значи можеш да заделиш няколко стотака за нов катализатор.

 Струва ли един катализатор, колкото белите дробове на едно дете ?!

София не е единствения град в света с този проблем, но тук се усеща особено драстично поради факта, че е разположен в котловина, обградена от всички страни с планини.

Проблемът се „спонсорира“ от властите, от кмет и общински съветници, които услужливо си затварят очите заради избирателите. Как да въведем и да поддържаме високи критерии, когато на следващите избори няма да гласуват за нас?! По-добре да се тровим, но да пак да ни избират, за да можем да продължим да презастрояваме и да си пълним касичките с милиони.

Впрочем, друга малоумщина, която лесно може да се отстрани, е факта, че в централната градска част на столицата целодневно пълзят всякакви остарели бусове и камиончета за доставки – смрадливи дизеляци на няколко десетилетия, които доставят за хилядите магазичета всевъзможни стоки. Те пълзят през тесните улички, блокират движението, заемат паркоместа. Целодневно. Просто Столична община може да въведе режим на доставките и те да бъдат извършвани примерно в часовете от 06.00 ч. до 08.00 ч. или в часовете след 18.00 ч. Като искаш да имаш дюкян на пъпа на София, ще станеш рано, за да го заредиш.

Живея на относително спокойна улица в полите на Витоша. Забелязали ли сте, когато сте били в планината и тръгнете да слизате, как усещате гадната смрад от първия преминал край вас автомобил?! Така се будя сутрин. С миризмата на изгорял газ, който влиза през прозореца ми от първите автомобили, преминали сутрин. Усеща се драстично, когато носът е свикнал на относително чист въздух. Но много хора в града изобщо не го усещат, защото обонятелните рецептори са свикнали с отровата. Софиянци приемат смрадливия въздух за даденост и дори не го усещат.

А ето и снимки от ул. „Пушкин“, която пресича Околовръстен път и се врязва във Витоша.7

6

Това е в квартал Павлово, в който тази година се отчетоха норми на замърсяване, превишаващи над 10 пъти допустимите. Ясно се вижда и отровната пелена в далечината, която пълзи над града.

Всъщност голяма част от жилищните квартали в София са се превърнали в места, през които преминава оживен трафик. Не се мисли за зелени площи, за детски площадки, за ограничаване на етажите и отстоянията от сградите, за инфраструктура.

По тези критерии София всъщност наподобява един катун, в който босовете на мешерето си строят луксозни сгради сред катуна където и както им скимне. Алчни идиоти от големи строителни фирми вече построиха огромни бетонни кютуци на пъпа на София до НДК, опитват се да строят и нови, още по-високи. В единия подобен кютук, предвиден за живеене над денонощния трафик на бул. „България“ до НДК искат 6000 лв./км.м., а най-малкият апартамент е 200 кв.м. и не се съмнявам, че ще има идиоти, които ще броят над 1 200 000 лв, само за да дишат изгорели газове, които нахлват от всяка посока. Но ще могат да се хвалят, че „живеят“ до НДК.  Огромни офис сгради се строят сред жилищни квартали, а малоумните общинари и кметове на София, явно поради съветското си възпитание и критерии, години наред отказват да променят нормативната уредба.

Електрическите автомобили са бъдещето. Ясно е. Нисък разход, в пъти по-евтин от двигателите с вътрешно горене и  никакви вредни емисии. Цените на новите електрически автомобили вече са съизмерими с тези на колите с ДВГ. Не съм чул Столична община да е изградила зарядни станции, нито пък парламентът да е гласувал данъчни облекчения за собственици на тези автомобили. А би трябвало. Единственото предимство – безплатно паркиране в Синя зона.  Но какво може да очакваш от държава, която е колония на Лукойл и Газпром.

Е, аз знам със сигурност – следващата ми кола ще е електрическа. Много скоро.

А в държави като Норвегия, Швеция и дори Франция вече са приети закони, с които до няколко години се забраняват дизеляците, а след тях и всички коли с ДВГ.

Но тук, хората се чудят как да спастрят, за да сипят за 20 лв. и да си платят сметките за парното, щото някой трябва да плаща най-скъпия руски газ и горива с най-голяма надценка в Европа. Факт.

България е държавата с най-нисък акциз върху горивата и респективно с най-малко приходи за хазната, но за сметка на това – с най-високата надценка на горивата. Само по това направление губим 1 милиард лева годишно. Правителството умишлено поддържа нисък акциз, за да може Лукойл и картелът да си слагат огромна надценка. ФАКТ !

Е, представете си тези пари да се инвестират всяка година в инфраструктура, облекчаване на трафика, електрически автомобили.

Представете си, че децата ви дишат въздух, а не изгорели газове…