Интересното е, че акцизът на горивата в България е най-нисък, т.е. държавата прибира минимални средства, докато крайните цени на горивата превишават цените в други държави, където акцизът е доста по-голям.
В същия момент правителството увеличава цената на винетките.
Ако приемем една нормална акцизна ставка, съизмерима с тази в другите държави на ЕС, то в бюджета ежемесечно ще влизат
около 75 000 000 лв. в повече.
Тогава обаче цената на горивата би скочила, нали?!
Не и ако организираният картел работи с нормална надценка, а не със свръхпечалба.
Иначе няма как в една Германия крайната цена да е по-ниска от тази в България.
Ако пък не се смени ставката, то би следвало цената на горивата да е с около 30 стотинки по-ниска.
Ха, представете си прекия икономически ефект.
Първо – всеки българин ще може да спести средства за други цели. Ще се повиши покупателната способност, ще могат да се заделят повече средства за училище, за екскурзии, за покупки.
Второ – онези сектори от икономиката, които зависят най-много от цената на горивата – транспортни фирми, таксиметрови услуги, производители с по-сериозни транспортни разходи, дори селскостопански производители ще могат да са конкурентни, ще могат да понижат себестойността на произведеното, което също ще генерира допълнителни средства.
75 000 000 лв. месечно, само от този сектор и само по тази линия.
Ха, представете си дали изобщо ще има нужда от винетки.
Ха, представете си назад в годините с колко милиарди е ощетен бюджета ни и се замислете за трагичното, окаяно състояние на пътищата ни.
Някой ще каже – ама строят магистрали.
Строят, ама с европейски средства.
А поддръжката, кърпежите, а второстепенната пътна мрежа, а третостепенната.
75 000 000 лв. всеки месец се поглъщат от един картел и то с пълното съучастие на държавните институции – Народно събрание, Премиер, МФ, НАП, Агенция Митници, КЗК.
75 000 000 лв.
Ежемесечно.
Само от този сектор.
Вместо да се спестят пари от джоба българина и същевременно да се напълни хазната, умишлено, целенасочено, организирано се търси и постига точно обратния ефект.
Да не споменавам, че „Лукойл Нефтохим“ все още няма поставени измервателни уреди на терминала си.
Но не това е целта на законодателя, както и на кремълските мекерета в изпълнителната власт.
Целта е брутално изцеждане на България и поддържането на жизнен стандарт, който постоянно да притиска хората към земята.
А като добавим и факта, че България продължава да плаща и най-скъпия руски газ, заради което цели сектори от икономиката ни фалираха (да не споменавам сметките за парно и хилядите българи, треперещи пред съдия-изпълнителите заради неплатени сметки), а други са на ръба на оцеляването заради неконкурентоспособност, то нещата стават трагични…