12063308_945535805489310_3826907627070730093_n

Легендарният Булгаррено Алпин 110

В средата на 60-те години на миналия век България изгражда автомобилен завод „Булгаррено“- Пловдив. Основната част от инвестицията е направена от френския производител, защото България е ошушкана. До 1960 г. в хазната не остава и цент.
България е принудена да предава селскостопанската си продукция на СССР под себестойност и е задължена да изкупува всевъзможни руски боклуци и въоръжение.
Дори машините от плячкосаните след 1944 г. над 100 завода като военна плячка, са ни продадени обратно след 15-20 години амортизация и то срещу долари. През 1959 г. Кремъл посяга и на златния резерв на БНБ. Само за периода 1959 г. – 1964 г. от трезорите на БНБ са изнесени всичките 32 тона злато и са закарани в Москва.

b_800_0_0_0___images_stories_Razsledvane_Zlato_2-part_003

Приемо-предавателен протокол за първата партида българско злато от златния резерв на БНБ, предадено на СССР

b_800_0_0_0___images_stories_Razsledvane_Zlato_2-part_002

Застрахователната полица на първата партида от златния резерв на БНБ, предаден на Кремъл

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Следващият председател на БНБ в периода 1969-1974 г. Кирил Зарев, си спомня, че когато приема поста от тогавашния председател Несторов, последният му обяснява колко затруднено е плащането на дълговете:
„Дори той спомена, че БНБ не е изплатила 50 млн. долара с изтекъл погасителен срок на Московската народна банка в Лондон. Това е било може би през 1967 г. или 1968 г. и на практика означава, че тогава БНБ е фалирала.” (по-подробно тук: http://desebg.com/2011-01-06-11-51-03/734–1-1960-… )

В условията на тотален валутен дефицит България започва едно начинание, което скоро ще бъде смазано от руските „другари”.
Първо на поточните линии се пускат двата основни модела Булгаррено № 8 и № 10. В спомените си Доц. д-р Иван Златинов, който е назначен като технолог за производство на спортния модел Булгаралпин споделя, че 30-40% от оборудването на трите модификации е наше българско и то с отлични показатели (преценката е на френските представители на заводите „Рено“).
В него започва да се произвежда и фантастичния и по днешните разбирания за дизайн
модел Булгаррено Алпин 110

12042856_945535778822646_180348123045955010_n

Уникален за времето си автомобил, изпреварил конкурентите си с години в перфектна комбинация от цена, дизайн, динамика и разход.

12027699_945535782155979_5282985039356337332_n

През 1970 г. по нареждане на Москва производството е спряно, а заводът – разтурен. По-късно е преоборудван в сервиз. За руснаците, които малко преди това са започнали да произвеждат таратайката Жигули по лиценз на ФИАТ, е недопустимо малка България да произвежда автомобил, който превъзхожда видимо и по всички показатели скапаната руска бракма. Сред населението е пуснат слух, че България уж била нарушавала договора си с французите.
Истината е, че на България е наредено „отгоре“,  след като има социалистическа кола, не трябва да произвеждаме „капиталистическа”, макар самото Жигули да е изцяло копирано едно към едно от ФИАТ.
Днес запазени модели Алпин 110 може да видите в mobile.de на цени над 35 000 евро. Наскоро един от моделите (със софийска регистрация), произведен в българския завод, беше обявен точно на тази цена и бе бързо продаден. Повечето, произведени във Франция, днес са дори на цени над 65 000 евро.

Само да припомня, че това не е прецедент. През 1944 г. България разполага с
ТРИ самолетостроителни фабрики:
ДАР – в Божурище, Държавната самолетна фабрика в Ловеч и „Капрони Български” в Казанлък. В тях се произвеждат българските самолети ЛАЗ, ДАР и КБ.
И трите завода са разкостени след 1944 г., голяма част от инженерите са натирени в други производства, а машините са плячкосани и закарани в СССР.

Bolgar_SFKB_KB11_1

Красавецът Капрони Български SFKB_KB11, произвеждан във фабриката в Казанлък.

Днес малцина българи знаят, че основният камък на Държавната аеропланна работилница – ДАР е поставен в Божурище още през 1917 г., но заради рестрикциите, наложени ни от победителите в Първата световна война, пред незавършените сгради на Аеропланната работилница са унищожени 73 самолета, 110 авиационни двигателя, 3 аеростата, 76 броя авиационни картечници, бордни уреди, боеприпаси, авиобомби и друго авиационно оборудване. През септември 1920 г. на същото място са разрушени 9 броя хидроплани на морската авиация, докарани с железницата от Варна.

800px-Dar-3_Hangar

1936 г. Хале на Държавната авиоремонтна работилница в Божурище.

Правителствено решение през 1925 г., (в същата година, в която българските комунисти, под диктовката на Москва, организират чудовищен атентат и взривяват църквата „Св. Неделя”, избивайки голяма част от елита на България и десетки невинни жени и деца), самолетостроителния завод е възстановен и започва производство.

783px-DAR-Bozhurishte

Самолети ДАР – българско производство, строени пред халетата на авиоремонтния завод в Божурище.

Малцина са и българите, които знаят, че България е десетата държава в света, която разполага с подводен флот. След държави като САЩ, Англия, Франция, Германия, Русия, Италия. Причината е, че през 1915 г. руският флот напада българското крайбрежие и започва да бомбардира Варна, Балчик и военни обекти по Черноморието. Но по тази тема друг път…

Преди години Рено направи успешна инвестиция в Румъния, а автомобилите, произвеждани там с марките „Рено“ и „Дачия“ заливат нашия пазар и са първи по продажба. По ирония на съдбата днес заводът, който произвеждаше бракмата Жигули е притежание 70 % на концерна Рено-Нисан.

Така приключи автомобилостроенето и самолетостроенето в България.

Уви, когато си прегазен от руски ботуш, нямаш много-много избор…